Dec 13, 2008

Papan Tanda

Kat Malaysia sekarang dah terjadi macam². Papan tanda pun boleh jadi kontroversi. Masa aku masuk exit dari highway ke tol Jasin pun ada satu road sign yang agak kontroversi.

Awas! Jalan rosak di hadapan.

Ok, wtf? Dalam kepala aku terbayang perkara² ni jek....
(1) JKR dah give up nak repair jalan tuh then put up the road sign.
(2) Exit tuh memang untuk 4WD atau driver² kereta rally.
(3) Dulu diorang letak sign "Jalan Sedang Di baiki"...tapi sebab lama sgt kontraktor bumiputra nak repair, jadi JKR give up.
(4) Jalan tuh adalah laluan bebas cukai, so kereta yang road tax dah mati pun bole lalu tanpa kene saman. Yela, kalau jalan tuh ada duit dr pembayar² cukai dah tentu diorang jaga baik².

As we pass by the road, lubang sana sini. Macam war mines. Kene elak kiri, elak kanan. Nasib baik bukan kereta aku. Bukan aku yang drive. Sori beb! Hehe.

Bila cerita pasal sign board nih semua orang dah tau yang sign board/road sign kat Malaysia dah berbangsa-bangsa. Jangan nanti satu hari road sign/sign board pun nak ada 'gender' plak. Hahahhahahha.

Anyway, aku jumpa satu sign board nih. This one I think very suitable for Malaysia.


p/s: moga² pihak berwajib tingkatkan lagi mutu soalan PTK yang akan datang utk pegawai² awam.

4 comments:

Hazrey said...

Azhan,

It is because some of the pengarah, ketua jurutera macam gampang, that is not new. Orang bertanya kenapa kalau jalan ditampal, sekejap jek rosak? Aku sendiri pernah rosak tayar sebab jalan berlubang.

Bila dah complaint masuk suratkhabar, baru nak terhegeh hegeh buat kerja. So, selama ni, apa jurutera buat? Mengangkang kat office? Or pikir nak tukar kereta apa lepas ni?

Standard Malaysia ialah, biar ada orang dah mati, baru nak terhegeh hegeh buat buat sibuk.

Samalah macam landslide kat Bukit Antarabangsa tu. Pastu PAC chairman sibuk sibuk suruh ikut Hong Kong, padahal masa dulu dia pegang alam sekitar apa dia buat? Ohh sibuk mengurat bekas personaliti TV so tak sempat.

Semua kat Malaysia ni, hangat hangat tahi ayam. Dan rakyat bagaikan menyalak bukit. Bukit dah runtuh baru buat.

Dan yang bestnya, rakyat kena takut dengan pengarah, jurutera, yang dipertua majlis perbandaran dan sebagainya. Ohh, yelah, kita kan duduk kat Malaysia ni free, tak bayar cukai, tak bayar apa apa. Semua free.

Dan kita kena ikut apa menteri cakap. Kalau degil, sure kena. Ada jugak menteri bodoh, tapi cuba jugak nak cakap. Trust me, ada menteri bodoh. Aku reporter, so aku tau siapa menteri yang bodoh tu.

Azhan said...

Bro,

Haha. Aku rasa ketua pengarah & ketua jurutera sibuk uruskan 'deal' kot...? Sbb tuh overlook bende² 'remeh' mcm masalah rakyat.

or diorang ingat JKR tuh maksudnya Jasa Kepada Rakan2...

kekadang pelik bila pikirkan kualiti keje 'diorang'. Walhal requirement SPA punyer strict. Pastu PTK la...Training satu tahun sampai 5-7 kali. Tu belum kire CUEPACS punyer lancau mintak bende bukan2 dr gov.

Jurutera kerajaan...hmmm...aku tak rasa diorang up to the std of engineer. malaysia dah berapa tahun merdeka, tapi jalan masih bertakung air, lopak sana sini. Apa agaknya sumbangan jurutera kerajaan?

bab² mentri ni plak, couldn't agree more.

oh, wtf?

Hazrey said...

Dipendekkan cerita, diaorang semua macam gampang. Hahaha.. Pandai bercakap tapi macam gampang. Well it takes a gampang to have a gampang after all. Terserlah kegampangan diaorang tu.

Azhan said...

cheebye ahhh...ada yg kene private gua nyer blog nih