Sep 19, 2011

Hibernating

Lebih setahun yang lepas aku tukar kerja. April 2010. Aku hibernate di ofis baru dan cuba digest the so called new adventure. Konon. Si konon.

Past data. Drawings. Meeting minutes. Kaizen. Lean activities. SOP. Process chart. Downtime. Semua kena digest dan yang paling best tak semua dokumen ni wujud lagi. LOL. Ini satu tips, by looking at past data (whether valid or not, tamper, or inaccurate) we can estimate where exactly we are right now. Kalau past data semua cantik belaka dan actual condition macam tahi maka kat situ kita dapat tahu la ada tahi lembu jantan di sebalik report atau data collection tu. So in a way dapat membantu.

Wife as usual super super duper supportive.

Masa interview aku dah dapat rangka beberapa cabaran yang aku bakal tempuh.

Engineering problem - 70%
Non-engineering problem - 30%


Aku di kalangan beberapa orang yang dipanggil 'new blood'. Hanya disebabkan hired by new management, dah dapat nama gelaran. Ini dikira pre-emptive attack, macam dah tau aku nak bagi nama juga kat diorang. Few managers dah dapat surat 'cinta' dari management baru dan dah dapat habuan  masing-masing. Kira ok la tu dapat duit beratus ribu. Bukan sikit. So masa aku join company ni, company dalam masa transition from the old CEO to the new CEO. Younger one, hungry with success and fame, much aggressive, good reputation in this industry dan yang paling penting dia ada PHD dalam mechanical engineering. Director kat Malaysia pun baru. Muda dan ada background dalam mechanical engineering.

Yeah, ada di kalangan orang kat luar sana akan kata "yeah, you are fucked sebab dapat big boss background engineering. Macam mana nak goreng report?"

Goreng? Aku tak pernah plan pun. Aku rasa you will be more fucked up kalau dapat bos yang tak faham sepatah haram technical report yang korang present. Tak percaya tanya dengan staf-staf teknikal MAS. Habis jahanam lingkup. Macam berbual ayam dengan itik.

Aku pun pernah ada pengalaman bos yang takde technical background. Saat-saat ini berjaya aku lalui dengan LOL. Mana tak? Setiap kali weekly meeting, bos 'bijak' ini akan tanya pasal countermeasure untuk setiap masalah. Dan setiap minggu aku akan menonton lakonan para jurutera memberi jawapan merapu untuk soalan merapu. Sampai satu tahap perkataan MONITOR (pantau) dah menjadi sinonim dengan weekly report. LOL. Dan setiap kali juga bos mengangguk tanda setuju. Entah faham atau tak.

Issue: Filling machine down due to load cell intermittent error.
Countermeasure: MONITOR the load cell condition.
Issue: Heat welding machine down due to temperature not consistent.
Countermeasure: MONITOR the temperature.

Hahaha. Kalau bos dah tak faham apa kau buat, sikit sebanyak sikap malas dan complacent tu wujud. Mula la buat kerja asal boleh je. Tapi masa sindrom MONITOR ni melanda memang lawak gila. Sampai tahap semua gelak macam orang sewel kat bilik meeting.

Tapi siapa sangka, kalau tengok tv ada je menteri yang tak habis-habis guna perkataan PANTAU (monitor). So adakah aku boleh buat conclusion yang bos menteri ni tak faham apa anak buah dia punya kerja?