Sep 3, 2009

Rewind: 2006

Tahun 2006. Apabila bos sudah nampak aku overload dengan projek and evaluations, she...ya aku dulu ada lady boss, buat keputusan untuk hire 2 lagi engineer untuk kurangkan load aku disamping pujuk aku untuk jangan resign.

Bos aku memang pandai buat surprise. Untuk memeriahkan lagi suasana, bos aku hire 2 fresh grad, girls. Ok...aku bukan male chauvinist (kalau itu yang kau fikir) tapi untuk hire fresh grad dan perempuan pulak tu untuk ambil sebahagian kerja aku...tak tau mana yang akan lebih menderita: aku atau 2 budak tuh. Shit.

Oklah aku admit, masa first time dengar news tuh aku dah nak pengsan. Hahaha.

Tapi ini dua budak lain sikit. Masa tu aku betul-betul 'share' kerja aku. Macam-macam kerja aku bagi (atau aku lepas tangan) tapi diorang tak mau mengalah. Kudos to both of them, betul-betul kental bukan hati tisu. Both of them, Tina & Farah were there to prove me and my devilish (haha) technicians wrong.

In fact working with both of them was one of the best experience I had with newcomer setakat ni. Apabila tiba masa untuk mereka berdua pindah ke tempat kerja baru, I know both of them will be ok.

Selepas itu pengalaman aku kerja dengan newcomer lain amatlah menyedihkan dan boleh menyebabkan my blood go upstairs. Dan yang aku tengok fresh grad sekarang yang datang kerja manja, dah tu mudah pulak kena influence oleh orang-orang yang negative thinker. Kena putar. Ini yang paling menyedihkan.

Semasa jadi samseng cleanroom 101. Macam teletubies? Haha.

12 comments:

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Oho~
AKu percaya mesti ramai yang mahu membunuh fresh grad ni~ Kalau di sekolah buat hal mengada-ngada, harus kena kutuk setinggi bangunan sekolah setiap hari..

Err, teletubbies takde kaler biru. Anggota yang mana ni? hahaa~

Farhana said...

kikiki!! azhan dan baju angkasawannye...

Wak Zailan said...

KO NI STRESS DI TEMPAT KERJA LAAAA
AKU RASE ELOK DAH KO KEJE KERAJAAN JE LAAA BANG, AKU PUN MENGALAMI JUGA BENDA2 MACAM KO, CUMA..... KOMPENI AKU NI MEMBOLEHKAN AKU JADI MCM ONE MAN SHOW, SO KALAU ORANG2 BAWAHAN N ATASAN TU NAK BUAT KEJE KE TAK, AKU BUKAN KISAH PUN, HAHAHAHAHAHAHAHAHAAAAAA

Azhan said...

ZARA,
jgn bunuh, rotan jek kat khalayak ramai.

mydear,
hahaha.

Azhan said...

wak,

dah kenapa pakai caps lock?

pindah ke gomen bukan jawapan utk elakkan stres atau tak payah buat keje. lagipun aku rasa aku bole contribute lagi banyak kat private sector.

apa2 pun gua tetap hensem walaupun pakai jumpsuit cleanroom. hahaha.

udin said...

hensem konon...muka mcm burung kakak tua...hensem...cait!

pengalaman sebagai fresh grad di umur 26 thn aku...kene mempunyai hati yg cekal, high self confidence (dan semua self traits yg positive)...kalau kita percaya kita ada point, lawan...hahaha tp balik rumah kene recap balik la diskusi panas tu...baru la boleh improve. betul tak abg han?

Azhan said...

bro, tak betul.

setakat hati cekal tapi tak tau beza allen key inci dan mm. ini sudah dikira memalukan dunia kejuruteraan dan institusi pengajian luar negara.

faiz said...

memang pedass.....
ahahahah

udin said...

eh mok...hulurkan gula tu...pedas pulak mulut aku ni. kalau ada roti gardenia, bagi sekali. ada ke dia panggil aku bro....cet



...penat hantar training obesee

Azhan said...

brader udin,
training oversea pun, paling2 pun proses yg kau tau setakat milling, grinding...itu aku antar technician aku jek replace tempat kau, tak pun clerk aku jek

ha ha

dah study belum beza allen key mm dgn inci?takkan tak pass lagi?

frH said...

entry ini sungguh terharu. rasa cam nak nanges. :)

jumpsuit biru .. pehh.
ni gambat kat cr lama ..

Azhan said...

jgn lelebih sentimental