Feb 11, 2010

Isu Toyota Prius

Aku follow cerita pasal Toyota pull back model Prius. Cerita pasal Toyota selalunya interesting (pada aku). Dua isu berkaitan model ini ialah brek dan pedal minyak. Masa launch model ni, terima rave review sebab fuel efficiency (gas+electric hybrid) dan tambahan pulak keluaran Toyota.

Di Amerika dah kecoh pasal isu Prius ini dan delay di pihak Toyota untuk disclose rootcause problem ni semakin buatkan problem jadi aggravated. Sampai sekarang hanya programming glitch yang diberitahu.

Keadaan ekonomi di Amerika juga antara faktor isu ini digembar-gemburkan. Macam mana? Sebabnya selepas eknomi downturn tahun 2008, motor industry di US terjejas teruk dan sekarang level protectionism semakin meningkat untuk boost industri kenderaan tempatan. Tambahan pulak US gov owns 60.8% share in General Motor. See the link?

Update terkini Toyota masih in-progress untuk repair/rework programming glitch pada model-model yang terlibat. The thing about Toyota is, they fell and they stood back, again. Aku selalu follow news yang berkait dengan Toyota sebab ini adalah kompeni pioneer Lean. Cerita yang berkaitan dengan failure, success, challenge and most important point, how to bounce back from failure.

Ada jugak news yang report isu berkait Prius ini disebabkan Toyota push launching date lebih awal daripada yang sepatutnya. Kalau accusation ini benar maka Toyota sudah 'betray' konsep QCD (Quality - Cost - Delivery) menjadi DCQ (Delivery-Cost-Quality).

Sebagai kompeni yang ramai look up to dan terkenal dengan manufacturing philosophy and quality control and manufacturing system and technology, highly efficient production, but they lost it somewhere along the way. Maybe they need to go back to basic, and ponder the quote below.

"When everything that needs to be said has already been said. But since no one was listening, everything must be said again." - Andre Gide...Amacam Proton, boleh faham?

Sumber: Yomiuri Japan, The Star


Aku suggest buku ni, sesuai untuk
apa-apa industri dan skop kerja.

No comments: