Tempat kerja aku sekarang agak unik (yela tu). Sekarang ni aku takde technician, takde assistant engineer. Semua sendiri-sendiri yang coordinate. Nasib baiklah ada bekalan authority sikit daripada sensei. Nak coordinate orang memang boleh sampai kena internal bleeding. Yela, nak handle projek mesti kena ada 3 elemen penting authority, responsibility, accountability. Kalau takde salah satu, memang dah sah-sah aku dah apply SPA awal-awal lagi. Hari-hari aku emel Omar Osman mintak naik gaji, buat kerja lebih kurang je.
Anyway, dalam menguruskan orang ni, ada macam-macam disease kita boleh jumpa. Ada yang kronik, ada yang boleh ubat.
Kali ni aku ada penemuan penyakit baru kat tempat kerja yang digelar 'office martyr' atau OM. Korang jangan nak pandai-pandai translate ke melayu pulak. Lain maksudnya nanti. Carilah buku-buku management, ada explanation lebih details dan buku-buku omputeh biasanya mengumpat pasal OM dengan lebih profesional dan teratur. Nak senang Google je la.
Golongan OM ni baru aku kenalpasti. Ada simtom seperti emo tak tentu pasal, buat kerja yang sama berulang kali dengan harapan hasil yang berlainan, buat kerja di bawah level sebenar dan sentiasa komplen banyak kerja. Paling menyedihkan golongan OM ni ingat perkara-perkara ni bukan satu masalah.
Kalau pun bukan masalah kepada diorang, tapi yang pastinya masalah kepada orang lain. Apabila ada team member yang under-performed, project coordinator takde choice melainkan membantu golongan OM ni atau projek akan ada hiccup.
Aku ada team member yang ada penyakit OM ni. Walaupun pengalaman kerja dia lagi banyak dan umurnya pun lagi tua, tapi aku tak kisah nak
Aku summarize benda-benda basic yang aku rasa boleh tolong minah OM kat tempat kerja aku, mana la tau nanti korang boleh guna.
- Learn to say NO. Apesal diorang banyak kerja? Sebabnya kerja orang lain pun dia nak buat. Tak tau kat mana boundaries dan nak nego task dengan bos. Ya, memang bangang. Kalau buat kerja orang lain, lagi la double delight bangang.
- Organize. Ni benda basic yang aku selalu highlight. Even though she holds a degree, the way she oragnized her work will make a kindergarden teacher looks like a project manager. Seriyes tak organized. Project report folder bersepah-sepah macam taik kerbau kat Rembau.
- Prioritize. Go to hell dengan multitasking. Dengan limited brain cell yang ada, complete task based on priority.
- Improvement is for everybody. Apabila sangkut dengan task berlambak-lambak (kebanyakkanya yang low level staff boleh buat), chances untuk improve and take bigger responsibilities are low. Learn to delegate.
- Don't withdrawn professionally. Berkait dengan point #1. Kena inform if task received are overburden or maybe you deserve more credit. Kalau senyap macam tugu, macam mana orang nak tau. OM ni bukan kaki bodek nak buat kerja banyak-banyak atau people pleaser, tapi susah sangat nak cakap NO. Aku selalu cakap, "bos-bos ni bukan ada ilmu psikik atau ilmu ayah pin nak teka apa kau pikir atau apa kau rasa."
Kat sini bukanlah nak suruh kita berkira tulang urat dan tenaga dengan orang lain. Tapi kena tau limitation kita. Terima bebanan kerja yang dah ditetapkan, buat sebaik mungkin dan along the way try to help others BUT don't take their responsibilities as our own.
4 comments:
Agree!
Kalau tak memang semua akan ditimbunkan pada kita~
Terms utk yg pakar taichi?
Zara,
sejak bila pulak dapat anugerah LORD?
sungguh wayhne rooney kau ni.
Arab,
aku pernah tulis...
http://bystander-eye.blogspot.com/2008/11/term-throw-ball.html
Thomas: Exactly YOU want this. Look man, there ain't I in team.
A-Con: There ain't?
Thomas: No.
A-Con: What 'bout group?
Thomas: Not in group either.
A-Con: Crew?
Thomas: No!
A-Con: Troupe?
Thomas: Uh-uh.
A-Con: Gang?
Thomas: No!
A-Con: I-nsemble?
Thomas: You just mispronounced that word to make it sound like it had an I in it.
quote from Dance Flick.
Even N**ger knows there's no I in TEAM
Post a Comment