Oct 13, 2009

The Ability To Communicate With All Level, Biar Betul Beb?

Korang jangan ketawa. Mesti ada antara korang yang letak kat dalam resume, "able to communicate with all level." Hek eleh, tak mengaku pulak. Silap-silap siap letak 'multitasking'. Haha. Sama macam aku.

Kalau dalam definisi yang aku faham, komunikasi kat tempat kerja bukanlah berkaitan pada komunikasi verbal sahaja. Ada presentation, email, phone call (pun verbal), video conference, etc.

Department aku beruntung sebab setiap orang kena present aktiviti atau projek masing-masing masa weekly meeting dengan big bos. Kat sinilah dia punya fun and thrill. Ada sesetengah orang yang ambil peluang ini untuk develop diri, yang lain bagi alasan leceh la, takde masa la. Macam-macam.

Balik pada cerita komunikasi tempat kerja. Selalunya masa aku buat presentation, yang hadir tu ada macam-macam level staf dan level pemikiran yang berbeza-beza. Rasanya tak payah nak eloborate pasal isi tengah, isi tepi, cara nak tarik audien dan cara nak pendekkan presentation sebab itu cerita kanak-kanak ribena tom-tom-bak.

Macam kes aku, setiap kali aku propose idea atau konsep, masalah aku ialah penerimaan terhadap idea tu berbeza-beza. Kebanyakkan respon macam celaka dan plainly are giving me hell. Dan terlintas kat otak aku, adakah mereka ini dilahirkan untuk menyusahkan orang lain? Yang si bos suka memerintah, yang lain pula narrow minded. Itu tak kena, ini tak kena. Buat aku panas hati je. Apa ke hell yang aku letak able to communicate with all level?

Seperti biasa la, wife aku juga memberi basic idea, "Probably you don't undertsand them. That's why you think they are giving you a hard time". Oh isteriku, bijak berkata-kata ala urban pula. Tapi memang betul.

Macam mana aku nak faham mereka ni? Takkan aku nak kena add sekor-sekor kat Facebook untuk faham diorang? Aku bukan ada Facebook pun. Ha ha ha. Ikuti bawah ni untuk lebih details.

Adam Khoo pernah tulis, komunikasi di tempat kerja, terdapat 2 kumpulan manusia, iaitu yang pertama, orang yang pentingkan details dan yang kedua tak ambil kisah pasal details. Juga bermaksud 'the way they chunk information' atau 'chunking'. Mismatch dua kumpulan ini yang selalu menyebabkan meeting jadi panas dan bahang macam WWE.

Highly ambitiuos or effective leaders are normally high chunk people. Bermaksud, mereka ini tak ambil kisah pasal details. Visi dan misi syarikat selalu jadi ayat mainan diorang. Cara mereka lihat sesuatu idea juga broad atau meluas. Diorang ini lihat sesuatu benda dari segala aspek, kemungkinan dan future. Kalau setakat projek atau idea cap ayam, memang kena kapak la jawabnya. Think big bebeh!

Kumpulan yang kedua biasanya yang specialist dalam bidang mereka atau low chunk people. Mereka ni pentingkan details tapi narrow berdasarkan skop speciality mereka sahaja sampaikan kadang-kadang rasanya nak tunjuk hebat lebih daripada contribute idea. Contoh kumpulan ini ialah technician, akauntan, QA, procurement, etc.

Low chunk people ini selalu ada mind-block dan susah untuk menjadi lebih visionary, kreatif dan fleksibel macam kumpulan pertama. Hidup akan menjadi lebih neraka kalau ada yang di dalam kumpulan ini yang pengalaman lebih 10 tahun dalam bidang yang SAMA. Hahahaha. Diorang ni macam katak bawah tempurung transparen (kadang-kadang siap tinted).

Contohnya, aku pernah join satu meeting projek yang mana ada seorang procurement engineer ni asyik cerita pasal masalah birokrasi siap dengan terms yang berbelit-belit. Sensei aku jawab selamba dengan pelat Jepun, "It's a man made law. Why not make it for flexible to make the project more successful." Malu betul aku sebagai rakyat Malaysia masa tu. Ironinya sebab orang Jepun yang selalu abide by the law menasihati orang Malaysia yang selalunya ABOVE the law. Kelakar!

Jadi untuk memastikan idea atau proposal lebih terkesan adalah penting untuk pastikan kedua-dua kumpulan ini mencapai kepuasan masing-masing. Untuk turun ke level low chunk memang mudah, tapi challenge ialah untuk menggapai high chunk people. Tapi jangan bimbang, skil ini boleh develop dan yang penting jangan narrow sangat kepada speciality yang kita ada.

Dan setelah beberapa bulan, hidup korang semua akan lebih tenang setelah memahami mereka-mereka ini. Lebih Zen dalam meeting.

2 comments:

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Kalau kat sekolah, ada gak golongan2 macam ni~ Aku lagi suka gelar dorang ni Ortodoks Pelampau.

kadangkala senior teacher lagi senang dengan idea yang fresh dan seiring dengan perkembangan tapi acapkali ada segelintir yang nak stick pada tradisi - cara lama yang tidak menunjukakn hasil (kalau yang boleh pakai, nak teruskan takkan jadi masalah pun)

Ahh, kadangkala rasa mahu hantukkan kepala sesiapa di puncak menara air~

Azhan said...

kalau dah sekian lama tak efektif, buat apa nak guna lagi...